6. Отношенията на дядото
и бабата с внуците
Какво става, ако внукът,
току що
научил се да ходи, се
върне в къщи
и пита: „А къде са
отишли дядо и ба‑
ба?” Пред тях стоят
бащата и майка‑
та, братята и сестрите,
но детенцето
направо от прага пита за
дядото и ба‑
бата. Уместен ли е
неговият въпрос?
Макар че той изглежда
неуместен,
струва им се, че
малчуганът гово‑
ри за дядото и бабата
без всякаква
почит: „Къде се е
дянал?”
Ако помислите, те вече
са на 80 г.,
а този посерко, у когато
млякото на
устата още не е
изсъхнало, се осме‑
лява така неучтиво и
дръзко да се
изправи пред хората,
които са по-дос‑
тойни от него – пред
бащата и май‑
ката, пред по-старите
братя и сестри
и да попита: „Къде са се
дянали дядо
и баба?” Би трябвало при
тези думи
от недоумение очите на
всички са
станат на понички и да
го наругаят:
„Ах, ти пикльо! Ах, ти
калпазанино,
какво е това?” Но никой
не му каз‑
ва такова нещо. Защо?
Обикновено
ако външен човек се
държи по този
начин, всички се
възмущават и би‑
ха отвърнали: „Как си
позволяваш
да говориш така на нашия
уважаван
дядо?” Но когато внукът
се обръща
толкова дръзко и
свойски, на всички
Книга 4 • И 496
стинското семейство
това им се харесва и
казват – „М-м-м,
тъй-тъй, за дядо си се е
сетил, липс‑
ва ти, а!”
Какво стои зад думите на
внука
„Къде се е дянал дядо”.
Той какво,
просто иска да получи от
своя дядо
сладкш, или нещо още
по-вкусно?
Въпросът е в това, какъв
е вътреш‑
ният смисъл на думите на
внука.
Смисълът на неговите
думи е в това,
че той просто иска да
види дядо си.
Това добро ли е, или
лошо? Разбира
се, че е добро.
За внука този въпрос е
от голя‑
ма важност. Той иска да
види дядо
си отново и отново. А
защо? Малчу‑
ганът внимателно се
оглежда наоко‑
ло. Той наблюдава своите
по-големи
братя и сестри. На него
му се иска да
поседи у някого на
колената, затова
той се оглежда
насам-натам. Виждай‑
ки в какво настроение е
по-големият
му брат, той отива при
него, но му
стига да постои при него
три минути
и той едва не го
избутва от себе си.
Бащата също е зает, даже
е уморен.
Детето може всичко да
разбере чрез
своя опит. Той ще отиде
при баща си,
ще се покачи на колената
му и ще сед‑
не на тях, но след десет
минути баща‑
та започва да показва
признаци на
неудоволствие. Децата
много бързо
чувстват всичко.
А виж, при старите хора
като
дядото, може да седи на
колене‑
те и час, и два и на
никого няма да
бъде неприятно. При това
дядото го
прегръща по-често,
отколкото всич‑
ки останали членове на
семейство‑
то. Прегръщайки го, той
също го
докосва: „А къде е
нослето? А къде
са ти ушичките?...”
Внукът изобщо не
е против това. Дядото
през цялото
време ще го гали, ще го
почисти. Той
даже може да го намачка
и нащипе от
главата до петите, и
малкият и тога‑
ва няма да възразява.
Колко е забеле‑
жително, колко е приятно
да се види
такова нещо! Това е все
едно, върхът
на дървото да се стреми
да се обедини
със своите корени.
Какво ще стане, ако
централният
корен и централният
ствол се харесат
един на друг? Тогава
всички остана‑
ли корени, които излизат
от главния
и всички клони на това
дърво, няма
да успеят да не се
заобичат едни дру‑
ги. Ето как ние трябва
да мислим.
Ако главният ствол и
главният
корен се харесват един
на друг, тези
връзки могат да се
разпространят
по всички други части на
дървото.
Кой в дома се явява
най-главният
от всички корени? Дядото
и бабата.
А кой се явява главен
ствол? Внукът,
най-старият внук. Ето
защо дядото
винаги с огромен интерес
наблюдава
своя най-стар внук,
където и да отиде
той, нагоре или надолу.
Вие сте длъжни
да знаете това.
Няма коментари:
Публикуване на коментар