четвъртък, 14 август 2008 г.

Срещи с детската престъпност (проблеми)

(Разговор с Венета Ценова, инспектор при ДСП – Банкя)
сп. Общесвено възпитание, 1994,бр. 2, с, 29 - 31
Въпрос: Какво е нужно за професията , инспектор при ДПС?
Отговор: Любов. Към живота, към човека, към труда – неща естествени и прости. Обичта прави хората по-добри – тя е признак за величие и мъдрост.
Въпрос: Какво ще кажете за проблемите на възпитанието във времето?
Отговор: Като съдя по събитията от последните години, оставам с мнението, че е необходима смяна на образователната система с друга и на типа възпитание с друг.
Децата не са щзстливи и не работят ползотворно в сегащшния модел на масово училище.Безспорно, възпитанието се изменя по цел, съдържание, задачи, стана ясно, че не съществуват вечни неизменни идеи, системи, принципи и методи на обучение и възпитание, всичко зависи от условията и от конкретния индивидуален случай.
Въпрос: Как усещате напрежението на всекидневието у децата? Какво е то?
Отговор: Времето внася разруха. Хедонистичните страсти и тривиалното съществуване на голяма част от хората водят до инфамия ( позор). Младите съзнават това. Те често мислят, че няма какво да правят с живота си. Мечтите им са устремени към луната, а животът може да им даде само коравата земя.
Възрастните , поне повечето, са загубили чувството си за нравствено достойнство и доста трудно ще научат децата си на добро,ако основното не са го сторили, още когато са били съвсем малки..
За жалост, неусетно станахме екзистенциалисти, като се отказахме дори да провъзгласяваме примата за разумно и целенасочено поведение. Съвремието ни допусна човекът да се развие в обратна посока от пеперуда в гъсеница, но перспективата да изгубиш крилата налага да свикнеш да пълзиш,а това в никакъв случай не предизвиква въодушевление. Всъщност сега съвремието предлага на младите тъкмо това.
Поднесената телевизионна информация е изпълнена с насилие – естествения праг на забрана се размива. Филмите, в които доминира сексът, вредят на емоционалното развитие. Намаляват творческите способности на децата. Обеднява речниковия запас, чувствата и изразността им. Децата губят способността за съчувствие. Лошите приятели, които допускат до себе си част от децата, поради някакъв вид оргиналност в поведението им Около 100 000 германчета са поклонници на Сатаната и стигнаха до самоубийства, до психиатрични клиники. Сектите привличат младите хора. Вакуумът, който възниква в душевността им , запълват тези секти, както и окултизма .

Стресът в учлището, семейството, липсата на обич, която близките са пропуснали да докажат, нещастната любов, раждат естествена криза на индентичността, децата остават без опора. Кой да им помогне да израснат като силни личности и кога..?
Въпрос: Кой да подкрепи децата в решаването на проблемите им?
Отговор: Те често взимат като образец за подражание певци от различни рок –състави, филмови герои, преуспели бизнеземени. Музиката, която слушат, подхранва агресивността им, а филмите провокиратагресивността им. кокуренцията в шоубизнеса премахва все повече забраните. Децата не познават чувството на възторг от истинските герои. Видеофилмите също предизвикват насилие и секс. огрубяват душите на децата. Някои от тях разполагат с много пари и време, които не успяват да използват смислено. Общо децата безделничат....няма с какво да се занимават, освен с неконтролирано имитиране на губенето на времето като при възрастните. Няма извънкласни мероприятия, ангажименти, неща контролирани и смислени Центърът за работа с деца е осъвременен и видоизменен.
Въпрос: На кого да се доверяват неразбраните в семейството, училището, обществото?
Отговор: Те търсят сами пътя. Ние, възрастните оставаме едва ли не просто спътници и наблюдатели – безсилни или безразлични да ги овладеем или ръководим.
Въпрос:Как прилагате профилактиката в работата си?
И този, който е извършил правонарушение, и другият, който се кани да го извърши, имат своите причини. Вече установени, водят до разкриване на проблема. Следва диагностициране, а после започва лечението и оттам ходенето по мъките на инспектора при ДПС.
Инспекторът -полицай, психолог, педагог, често в търсенето на най-верния път е и социолог-изследовател. Заедно със секретаря на мсетната комисия инспекторът търси помощта на социалните звета за отпускане на средства за социално слабите, помощти от бизнесмени и т.н. Ние, инспекторите сме тези, които осъществяваме връзки по часне или скужебен път с детски психиатри в клиники и болници. Те пък с диагнозите си помагат да се разкрият причините за криминогенното поведение на децата. Осигуряват лечение, което вече е гаранция за успеха на профилактиката.
Често се налага последователна и система работа с родителите, неизпълнили възпитателната си роля до момента поради ниска грамотност или нравственост и поради какво ли не. Голяма част от тях са брутални, неуки и егоисти.Трябва да ги респектираме е авторитет и професиоанлизъм при изясняване на истината, като доказваме правонарушението на децата им и изискваме от тях да бъдат по-добри родители.
Последователността и индивидуалният подход достъпните : диалог и беседа, разказът, анализирането на положението им, воденето на децата към наблюдение са принципи и методи, които аз използвам неизмерно.
Пример: Осиновено момиче, отглеждано с любов, преситено от ласки и лукс, избра живота, който му харесва – проституиране. Опитите ни от три години – да го спрем
останаха неоправдани. Настатено бе във възпитателно училище. Психиатричната експертиза показа генетична обремененост. Усилията ни останаха напразни, осланяме се на лечението. Училището най-често остава безразлично към пшроблемите на децата.

Няма коментари: