понеделник, 14 април 2008 г.

Самсара : Прераждането

Самсара: Прераждането
Догмата за прераждането е централна към доктрината за кармата. Тя е характерна черта на индуското вероизповедание, но едно по-внимателно изучаване на индийските свещени писания посочва, че това не винаги е така. Химните на Риг-Веда не говорят нищо за прераждането. Ведическата традиция просто обещава,че напусналите ще влязат в небесния свят на боговете – за тези, които са благочестиви и праведни, а онези, които са зли и безверни – не ги очаква нищо добро.
В по-късен период четем в Упанишадите : “Всички, които напускат този свят отиват на луната. Луната е вратата към небето. Този, който знае как да й отвърне преминава през нея, но който не може – се променя в дъжд и се връща на Земята; там се ражда отново според делата си като червей, риба, птица, лъв и други.
За браминските мъдреци , тъй като всички индивидуални души са част от Универсалната душа, те ще бъдат наново погълнати в Абсолюта веднага щом напуснат света на сетивата. Считало се е ,че има непрекъснат поток от души в материалния свят и непрекъснато излизане от него. Като последица от това разбиране е ,че всички живи същества имат души и в повечето случаи това са човешки души осъдени за греховете си от минал живот. Пансисихизмът (че всичко е проявление на Бога) и прераждането са съчетани в една доктрина.
Що се отнася до доктрината за прераждането са били правен редица фанатични заявления от шарлатани или лековерни. Един пример е теософското обшество на Ани Безант,че е била преродената Хипатия (4 в. )
И философа Джордано Бруно ( 16 в.). Неийният съюзник полковник Олкът
Е бил някога индийския император Ашока. Тя получила тези знания чрез ясновидство по нейни думи. Има ли някакво благовидно доказателство за доктрината за прераждането .
Има ли някакво благовидно доказателство за доктрината за прераждането?
За щастие американското общество за психични изследвания е публикувало внимателно проучване на 20 случаи на предположение за прераждане. Типичен случай е проблясък на деца от Индия. Когато синът на индийски професор (р. 1944) бил около 2 годишен и половина започнал да казва на майка си да не готви защото има жена на 60 мили от града, която щяла да му сготви . На 4 години казал,че има голям магазин за бисквити и сода в същия град. Също казал, че в предишния си живот се разболял защото ядял много извара. Оказало се ,че собственикът на магазина имал брат починал през 1944 година. Дететп правилно казало, че починалият имал 4 сина и дъщеря, притежавал хотел и кинотеатър. Когато го отвели в града познало пътя от гарата към магазина и статята където спял, поздравил предишната си майка, дъщеря и син, семейството на лекаря и таксиметровия шофьор, който му дължал пари. Общо били представени 36 факта от детето, което удостоверило знание от предишен живот. (с 52) Само след едно внимателно проучване , обаче, можем да решим дали няма и други обяснения освен прераждането, Например, според християнската традиция се говори за обасебване от чужд дух, които е останал на земята около близките си. Има редица случаи на починали близки, които се вселяват в телата на потомците или роднини като се опитват да вършат същото, което са правили преди. Често когато човек почине, духът му може да попадне в недобри условия за съществуване след смъртта и той предпочита да се върне на земята като може да пречи или да помага на човека, с когото е намерил обща база. Други висши духовни същества, които могат да се материализират се завръщат на земята, за да продължат мисията си, но те както ще видим по нататък от появата на Бабаджи, остават за кратко време сред хората и отново се връщат в духовният свят. Може да се случи духовно отворена личност, както често са децата, да приемат информация от различни духовни същества, които са направили обща база с духа на детето. Дори и да приемем тяхното завръщане като прераждане, то би следвали да се направи заключения, е тази необходимост е предизвикана от изискването съответната душа да усъвършенства някои качества на земята, за да се издигне в по-висшите сфери на живота. Ала ако се замислим, доколко стария опит на тази душа помага или пречи за развитието на новопоявилия се човек бихме направили редица противоречиви заключения. Според закона за единството и многообразието в човешкото съществуване, то би било редно да се запитаме, каква е уникалната роля на новороденото същество като ностел на уникално божествено проявление.

Няма коментари: